چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انگلیس برای نخستین بار مجوز فروش بدون ‌نسخه یک آنتی‌بیوتیک خوراکی را صادر کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز سازمان ناظر بر داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) انگلیس اعلام کرد.

بیماران 16 ساله و بالاتر می‌توانند  قرص آزیترومایسین را  که با نام تجارتی Clamelle به فروش می‌رسد، را برای درمان عفونت کلامیدیایی خریداری کنند.

قرار است این دارو برای درمان افرادی که از لحاظ آزمایش بیماری‌های مقاربتی مثبت شده‌اند و هیچ علامتی ندارند، به کار رود.

بیش از 70 درصد افرادی که  عفونت کلامیدیایی دارند، علامتی ندارند، ولی ممکن است در  درازمدت به ناباروری یا بارداری نابه‌جا دچار شوند.

جون راین، مدیر بخش نظارت و مدیریت خطر داروها در MHRA می‌گوید: "تصمیم امروز به این معناست که افراد بی‌علامتی که در آنها تشخیص کلامیدیا داده می‌‌شود و همسرشان می‌تواند درمان موثر را از داروخانه محلی تهیه کنند."

دولت انگلیس پیشگام کشورهای اروپایی در در تشویق بیماران در موارد معین‌شده به خود-درمانی قرار دارد، تا به این طریق هم قدرت انتخاب بیماران را افزایش دهد و هم هزینه‌های بهداشتی دولتی را کاهش دهد.

پیش از این در انگلیس فروش بدون ‌نسخه داروهای پایین‌آورنده کلسترول خون و میگرن و نیز قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیک مجاز اعلام شده بود.

راین گفت: "MHRA در مواردی که خطری در میان نباشد، از در دسترس قرار گرفتن داروهای بیشتر به طور بدون‌ نسخه حمایت می کند، و قصد ما این است که به حوزه‌های جدیدی مانند پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن وارد شویم."

کد خبر 60024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز